Masz pytania? Wyślij e-mail na (service@daparto.de) lub użyj formularza kontaktowego
  1. Wszystkie części zamienne
  2. Hamulce
  3. Tarcza hamulcowa

Tarcza hamulcowa do wszystkich pojazdów

Wybór pojazdu

Wybór poprzez katalog pojazdów

Tarcza hamulcowa

    Tarcza hamulcowa dla najbardziej popularnych marek

    • Audi
    • BMW
    • Ford
    • Mercedes-Benz
    • Opel
    • Renault
    • Toyota
    • VW

    Tarcza hamulcowa dla wszystkich marek

    Najważniejsze części zamienne Hamulce

    Główne zespoły

    Jaka jest funkcja tarczy hamulcowej? Jakie są alternatywy?

    W połączeniu z zaciskiem hamulca, klockiem hamulcowym i pompą hamulcową, zadaniem tarcz hamulcowych jest niezawodne hamowanie pojazdu w każdej chwili i w każdych warunkach jazdy. W tym celu klocki hamulcowe w zacisku hamulcowym są dociskane do tarczy hamulcowej. Wymagane w tym celu ciśnienie jest generowane przez naciśnięcie pedału hamulca. W ten sposób ciśnienie jest przenoszone na pompę hamulcową. Tam ruch mechaniczny jest zamieniany na ciśnienie hydrauliczne, mnożony przez wspomaganie hamulca i przenoszony na tłoki robocze zacisków hamulcowych poprzez płyn hamulcowy.

    Zazwyczaj samochody osobowe mają cztery tarcze hamulcowe, z których każda jest zamontowana za felgą w pobliżu koła. Niektóre egzotyczne pojazdy, takie jak Citroen SM lub Alfa Romeo Alfetta mają tarcze hamulcowe zamontowane na skrzyni biegów. Projekt ten nie został jednak wprowadzony dla innych pojazdów.

    Alternatywą dla hamulca tarczowego jest hamulec bębnowy. Jest on do dziś stosowany w mniejszych pojazdach wyłącznie na tylnej osi. Okładziny hamulcowe działają hydraulicznie na wewnętrzną stronę zamkniętego bębna. Zaletą tego wariantu jest prawie całkowita eliminacja wpływów zewnętrznych na hamulce. Wadą jest gorsze odprowadzanie ciepła i skuteczność hamowania w porównaniu do nowoczesnych hamulców tarczowych.

    Jak skonstruowane są tarcze hamulcowe? Z jakiego materiału są wykonane?

    Tarcze hamulcowe są tarczami stalowymi wykonanymi z żeliwa szarego lub sferoidalnego. W indywidualnych przypadkach, zwłaszcza w wyścigach, tarcze hamulcowe wykonane z włókna węglowego i ceramiki. Ze względu na wysokie koszty, materiały te są wykorzystywane wyłącznie do produkcji luksusowych i sportowych pojazdów.

    W przypadku tarcz hamulcowych rozróżnia się tarcze pełne i wentylowane tarcze hamulcowe, które są montowane głównie na przedniej osi.

    Nowoczesne pojazdy są coraz częściej wyposażone w dwuczęściowe tarcze hamulcowe ze świata sportów motorowych.

    Dostępne są również tarcze hamulcowe o nawiercanej lub rowkowanej strukturze powierzchni w celu lepszego odprowadzania ciepła. Powoduje to zwiększenie powierzchni tarczy hamulcowej.

    W przeszłości w pojazdach seryjnie produkowanych samochodów można było spotkać się z tarczami hamulcowymi kierunkowymi.

    W wysokowydajnych układach hamulcowych kanały powietrzne tarcz wentylowanych wewnętrznie są wyprofilowane w celu pochłaniania i odprowadzania powietrza chłodzącego jak w turbinie. Wynikające z tego ciepło hamowania jest równomiernie odprowadzane, a poziom temperatury jest obniżany.

    Dlatego przy zamawianiu i montażu należy zwrócić uwagę na odpowiednie wymiary i strony montażowe.

    Jak często należy wymieniać tarcze hamulcowe?

    Nie ma stałego odstępu czasu między wymianami tarcz hamulcowych. Należy je wymienić, jeśli tarcze są uszkodzone lub jeśli osiągnięty został poziom zużycia. Zużycie tarczy zależy od wielu czynników. Z reguły można powiedzieć, że szybsze zużycie następuje przy obciążonych pojazdach. Pojazd, który musi być stale hamowany z dużym obciążeniem przy dużych prędkościach, ma większe zużycie niż pojazd, który porusza się tylko z kierowcą i pokonuje długie trasy bez hamowania. Kolejne czynniki to ciężar własny pojazdu i zainstalowany układ hamulcowy.

    Uważaj jeśli jednak Twój styl jazdy jest zbyt defensywny. Jeśli układ hamulcowy nie jest używany, tarcze hamulcowe mogą ulec korozji. Do pewnego stopnia rdza jest w pewnym stopniu spowolniona przez osłony. Jeśli jednak korozja wystąpi, tarcze muszą być wymienione, nawet jeśli nie osiągnęły jeszcze poziomu zużycia.

    Jak zauważyć, że moje tarcze hamulcowe są zużyte lub uszkodzone?

    Zużyte tarcze hamulcowe można łatwo wykryć w warsztacie za pomocą przyrządu do pomiaru grubości tarczy. Jeśli wartość ta jest niższa od wymiaru minimalnego, należy wymienić tarczę hamulcową. Oprócz klasycznego zużycia konieczna może być również wymiana tarczy hamulcowej z powodu usterki. Są tu dwie możliwości.

    Jeśli tarcza hamulcowa jest przeciążona, np. podczas długiego przejazdu obciążonym pojazdem i ciągłym hamowaniem, lub podczas kilku gwałtownych hamowań z dużą prędkością, może się odkształcić z powodu ekstremalnego ciepła, a w skrajnych przypadkach może nawet dojść do pęknięć materiału. Z drugiej strony, tarcza może ulec korozji z powodu zbyt małych sił hamowania, szczególnie na tylnej osi. Okładzina hamulcowa nie leży już wtedy równomiernie na całej powierzchni hamującej, siła hamowania spada i jest nierównomiernie rozłożona na boki.

    Jakie są konsekwencje zużytych lub uszkodzonych tarcz hamulcowych?

    Tarcze hamulcowe należą do najważniejszych elementów układu hamulcowego. Doskonały stan jest podstawowym warunkiem funkcjonowania układu hamulcowego, a tym samym bezpieczeństwa jazdy pojazdu. Zużyte tarcze hamulcowe nie są już w stanie wytrzymać obciążeń związanych z hamowaniem awaryjnym. W zależności od stopnia zużycia, skuteczność hamowania spada szybciej niż zwykle ze względu na wyższe temperatury spowodowane przez cieńszy materiał, w skrajnych przypadkach tarcza może nawet popękać lub ułamać się pod wpływem obciążenia i nacisku klocków hamulcowych. Oprócz utraty siły hamowania, koło może również zablokować się w przypadku pęknięcia tarczy hamulcowej.

    Kolejną konsekwencją, zwłaszcza wadliwych tarcz hamulcowych, jest nierównomierny rozkład sił hamowania pomiędzy lewą i prawą stroną. Chociaż nowoczesne systemy sterowania, jak układ przeciwblokujący (ABS) zapobiegają blokowaniu się poszczególnych kół, nierównomiernie działający hamulec ma jednak negatywny wpływ na zachowanie podczas jazdy, szczególnie w złych warunkach drogowych. Skutkiem tego jest utrata stateczności kierunkowej, a w skrajnych przypadkach również utraty przyczepności pojazdu.

    Jakich kosztów należy się spodziewać w przypadku wymiany tarcz hamulcowych?

    Ceny za wymianę tarcz hamulcowych są bardzo zróżnicowane i zależą zasadniczo od pożądanej jakości i pojazdu. Ogólnie można powiedzieć, że koszty rosną wraz z wielkością układu hamulcowego. Tanie, niewentylowane tarcze hamulcowe, np. do małych samochodów, takich jak stary Opel Corsa, są dostępne za około 60zł. Tarcze hamulcowe wysokiej jakości do samochodów sportowych, takich jak Porsche 911 z hamulcem ceramicznym, kosztują kilka tysięcy złotych za każdą.

    Ważne i niezbędne jest, aby tarcze hamulcowe były wymieniane tylko parami, tzn. zawsze na oś. Dlatego są one zazwyczaj dostępne tylko w zestawie. Podobnie, nowe okładziny hamulcowe muszą być bezwzględnie montowane podczas wymiany tarcz, ponieważ okładziny dopasowują się do tarczy hamulcowej, a optymalna skuteczność hamowania nie jest osiągana, gdy stare okładziny hamulcowe są ponownie używane.

    Czy tarcze hamulcowe muszą być wymieniane w warsztacie?

    Mimo, że wymiana tarcz hamulcowych z reguły nie jest skomplikowanym zadaniem, zaleca się, aby była ona przeprowadzana w warsztacie, ponieważ praca przy układzie hamulcowym ma znaczenie dla bezpieczeństwa, a usterki mogą prowadzić do wypadków i obrażeń. Sama tarcza hamulcowa znajduje się za kołem i jest mocowana za pomocą zacisku hamulca i śrub kół. Sama tarcza jest często mocowana do piasty koła za pomocą małej śruby, tak aby nie mogła się obrócić podczas montażu koła. Po demontażu starej tarczy należy oczyścić i odtłuścić powierzchnie styku. Z jednej strony jest to konieczne, aby nowa tarcza leżała gładko na piaście i nie uciekała "na zewnątrz", a z drugiej strony, aby ciepło mogło być rozprowadzane równomiernie i aby w wyniku rozszerzania się materiału nie doszło do uszkodzeń. Zapobiega to również silnej korozji i rdzewieniu tarcz hamulcowych.

    Uwaga: Niektóre tarcze hamulcowe posiadają na powierzchni hamującej tłustą warstwę ochronną, którą należy również całkowicie usunąć, aby zachować skuteczność hamowania.

    Po montażu ważne jest, aby tarcze hamulcowe były równo założone. Podczas pierwszych kilku kilometrów klocki hamulcowe muszą dopasować się do tarczy. Pedał nie jest idealny w dotyku, skuteczność hamowania nie jest taka jak zwykle. Jeśli tak się dzieje po pierwszych operacjach hamowania, zalecana jest ponowna wizyta w warsztacie.

    Ważna wskazówka: klocki muszą mieć kontakt z tarczą. Jeśli o tym zapomnimy - niezależnie od tego, czy jest to montaż w warsztacie czy prywatny, hamulec za pierwszym razem nie zadziała. Pierwszy krok, pedał hamulca musi zostać naciśnięty kilkakrotnie, aż do wyczucia oporu, by skasować luz miedzy klockami hamulcowymi a tarczą hamulcową.

    Jakie są różnice w jakości tarcz hamulcowych?

    Kwestią, która jest zawsze tematem dyskusji, jest jakość tarcz hamulcowych oferowanych jako akcesoria. W zasadzie wszystkie oferowane przez nas części zamienne spełniają surowe normy producentów pojazdów, udokumentowane numerami kontrolnymi. Wiele problemów z hamulcami seryjnymi jest rozwiązywanych na rynku wtórnym i rozwiązywanych przez innowacje, np. ceramiczne klocki hamulcowe i tarcze hamulcowe z rowkami i powłokami.

    Jak znaleźć odpowiednią tarczę hamulcową do mojego pojazdu?

    Znalezienie właściwych tarcz hamulcowych jest bardzo proste - jeśli wcześniej odpowiedziałeś na dwa pytania. Która tarcza hamulcowa jest zamontowana w Twoim pojeździe i jaką jakość tarcz hamulcowych chciałbyś kupić?

    Na pierwsze pytanie można łatwo odpowiedzieć kontaktując się z sprzedawcą lub zespołem pomocy technicznej DAPARTO, drugie pytanie zależy głównie od stylu jazdy. Wielu kierowców z wysokimi wymaganiami dotyczącymi hamulców powinno używać tylko elementów najwyższej jakości. Kierowcy małych samochodów, którzy podróżują wyłącznie w mieście, mogą zadowolić się również tańszymi produktami. Wszystkie części oferowane w DAPARTO spełniają obowiązujące obowiązujące normy.

    Powiązane elementy tarczy hamulcowej

    Klocki hamulcowe

    zaciski hamulcowe

    mocowanie zacisków hamulcowych

    Przewody hamulcowe

    Czujniki ABS

    bębny hamulcowe

    szczęki hamulcowe

    Uwaga: prosimy sprawdzić, czy część zamienna określona przez DAPARTO rzeczywiście odpowiada części zamiennej, której szukasz. Dodatkowe informacje mogą być konieczne do zapewnienia, że dana część zamienna pasuje do wybranego pojazdu. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, nie wahaj się skontaktować z nami.

    Wszystkie ceny w zł z podatkiem VAT i ewentualnie z kosztami wysyłki lub innymi składnikami ceny. Możliwość pośredniej zmiany cen i rankingu.

    www | daparto-web